PUTKA SP. ZO.O.
(DAWNIEJ SP. ZO.O. SP.K.)
INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ
za rok podatkowy rozpoczęty w dniu 1 stycznia 2023 r. i zakończony w dniu 31 grudnia 2023 r.
I. Informacje wstępne o spółce
Putka sp. z o.o. („Spółka”) jest największą rodzinną piekarnio-cukiernią na rynku warszawskim, która od 1918 roku łączy najlepsze tradycje rzemieślnicze z nowoczesnymi trendami i potrzebami klientów. Każdego dnia firma dostarcza swoje wyroby do tysięcy klientów w ponad 250 piekarniach firmowych (własnych i franczyzowych) oraz mniejszych i większych sklepach zewnętrznych. Obecnie w asortymencie piekarni znajduje się pełen wybór pieczywa, zarówno pakowanego, jak i niepakownego, wyroby cukiernicze, a także słodkie i wytrawne przekąski. Osobną kategorię stanowią certyfikowane wypieki bezglutenowe. Idąc z duchem czasu, piekarnia rozwija linię produktów funkcjonalnych i prozdrowotnych, do których należy pieczywo BIO, o obniżonym indeksie glikemicznym, a także żywność zgodna z dietą wegańską czy słodkości bez cukru.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii w połączeniu z restrykcyjnymi procedurami, obowiązującymi na każdym etapie produkcji, oferta Spółki wyróżnia się wysoką jakością, która wpisuje się w filozofię firmy. Jednym z filarów rodzinnego biznesu jest także działalność charytatywna. Piekarnia Putka każdego dnia dostarcza pieczywo potrzebującym oraz organizuje szereg akcji cyklicznych i doraźnych, współpracując z licznymi fundacjami oraz organizacjami.
Strategia spółki ukierunkowana jest na rozwijanie technologii, doskonalenie jakości produktów. Jednocześnie kierując się zasadą społecznej odpowiedzialności biznesu, Spółka troszczy się o środowisko, zwiększając nakłady na innowacje i zielone technologie, które mają wpływ na otocznie.
Z równie dużą odpowiedzialnością i należytą starannością Spółka podchodzi do wypełniania ciążących na niej obowiązków podatkowych. Zgodność podejmowanych działań Spółki z przepisami polskiego prawa podatkowego stanowi podstawę dla realizacji wyznaczonego kierunku rozwoju biznesowego jako przedsiębiorcy działającego na rynku polskim. Prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych i terminowe regulowanie należności publicznoprawnych są kluczowymi wartościami Spółki. Spółka nie podejmuje działań, które mogłyby narażać budżet państwa lub lokalne budżety gmin na uszczuplenie należności publicznoprawnych. Jako odpowiedzialny płatnik bierze na siebie pełną odpowiedzialność, zdaje sobie sprawę, że poprzez płacenie podatków przyczynia się do socjalnego, ekonomicznego i społecznego funkcjonowania i rozwoju państwa. Spółka jest podmiotem z polskim kapitałem, który w swojej działalności współpracuje głównie z polskimi kontrahentami. Tym samym płacone podatki i opłaty wpływają na zwiększenie dochodów budżetu naszego państwa.
Cel sporządzenia informacji
Celem sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej „PUTKA” SP.Z O.O. jest spełnienie obowiązku wynikającego z przepisów ustawy ( art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych, (-tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.). Podatnicy CIT, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość w złotych 50 mln euro, zobowiązani są do sporządzenia i upublicznienia informacji na swojej stronie internetowej oraz poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Z uwagi na to, że wartość przychodów Spółki przekracza ww. próg, Spółka sporządziła i podaje do informacji niniejsze sprawozdanie o realizowanej strategii podatkowej.
Informacja została sporządzona za rok podatkowy Spółki, który rozpoczął się 1 stycznia i zakończył się 31 grudnia 2023r.
II. Informacje o realizowanej strategii podatkowej
1. Informacja o stosowanych procesach i procedurach podatkowych dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
W Putka sp. z o.o. funkcjonuje szereg zasad, procesów i procedur zarówno spisanych jak i niespisanych, dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych, w tym w szczególności, m.in.:
- Wewnętrzne zarządzenia regulujące zasady:
Przyjęta przez Spółkę utrwalona wewnętrzna praktyka zakłada współpracę i bieżącą komunikację Działu Finansowego Spółki z Zarządem oraz Biurami Obsługi Klienta. Informacje niezbędne do przygotowywania rozliczeń podatkowych i wypełniania obowiązków podatkowych są przekazywane na bieżąco, co ogranicza ryzyko zaburzeń procesów podatkowych. Spółka dba o dochowanie należytej staranności w odniesieniu do swoich rozliczeń podatkowych oraz o minimalizację potencjalnego ryzyka podatkowego w szczególności poprzez monitoring zmian legislacyjnych oraz aktualizację stanowisk organów podatkowych w zakresie istotnych z punktu widzenia działalności Spółki kwestii.
2. Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Spółka w 2023 r. nie korzystała z żadnych dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej w rozumieniu art. 27c ust. 2 pkt. 1 litera b ustawy o Podatku dochodowym od osób prawnych.
3. Informacja o zrealizowanych przez Spółkę obowiązkach podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka na bieżąco wywiązuje się z ciążących na niej obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Należne podatki uiszcza w sposób prawidłowy, terminowy i zgody z obowiązującymi przepisami.
Z nadwyżek podatku VAT naliczonego nad należnym reguluje bieżące zobowiązania podatkowe.
W 2023 r. realizowała następujące obowiązki podatkowe:
- Podatki bezpośrednie:
• Podatek dochodowy od osób prawnych
• Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatki pośrednie:
• Podatek od towarów i usług
• Podatek u źródła
• Podatek cukrowy
• Podatek od sprzedaży detalicznej
- Podatki lokalne:
• Podatek od nieruchomości
• Podatek od środków transportowych
• Podatek rolny
Łącznie Spółka w 2023 roku pobrała i wpłaciła około 26 mln złotych podatków.
4. Informacja o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą.
W 2023r. Spółka nie przekazywała szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji Podatkowej.
5. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekraczała 5% sumy bilansowej oraz o planowanych lub podejmowanych przez Spółkę działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub podmiotów powiązanych w roku podatkowym objętym niniejszą informacją z realizacji Strategii podatkowej.
Spółka była w 2023 r. stroną następującej transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, której wartość przekroczyła 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki:
- otrzymanie pożyczki od podmiotu z Polski.
Wskazana powyżej informacja jest spójna z danymi ujętymi w informacji o cenach transferowych (formularz TPR-C) złożonej przez Spółkę za 2023 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Spółka dokonała weryfikacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacji za 2023 r. Z uwagi na to, iż transakcja jest realizowana pomiędzy podmiotami krajowymi, które spełniają przesłanki z art. 11n pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:
• nie poniosły straty podatkowej,
• nie korzystają ze zwolnienia tj. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz określonej w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
• nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego w zakresie CIT
Spółka skorzystała ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za 2023 r. W 2023 r. złożyła informacje TPR-C w wersji uproszczonej.
6. Informacja o planowanych lub podejmowanych przez Spółkę działaniach restrukturyzacyjnych.
W 2023 r. Spółka nie planowała i nie podjęła działań restrukturyzacyjnych, mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych lub podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
7. Informacje o złożonych przez Spółkę wnioskach o wydanie:
a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej
b) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej ,
c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747).
W roku podatkowym, którego dotyczy niniejsza informacja z realizacji Strategii podatkowej, Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wnioski o wydanie informacji stawkowej.
Wnioski dotyczyły ustalenia właściwej stawki podatku od wartości dodanej dla pizzy i kanapki.
W zakresie interpretacji indywidualnej, ogólnej, oraz wiążącej informacji akcyzowej Spółka nie składała wniosków.
8. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych Spółki na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i na podstawie art. 23 v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 8a § 10 Ordynacji podatkowej.
W 2023 roku Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową i nie była zarejestrowanym podatnikiem w żadnym z tych terytoriów lub krajów o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019r.w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2019 poz. 600).