Kochamy wypiekać

1105 Views

Zalety orkiszu – dlaczego warto sięgnąć po pieczywo orkiszowe?

Czy warto włączyć do diety pieczywo orkiszowe? Jakie wartości odżywcze i prozdrowotne ma orkisz? Czy chleb orkiszowy jest korzystniejszy dla zdrowia niż pieczywo pszenne? Komu jest zalecany i jakie pieczywo orkiszowe warto kupić?

Mąka orkiszowa ma podobne właściwości i strukturę do tradycyjnej mąki pszennej. Jest jednak bogatsza w makro- i mikroelementy. Dzięki swoim składnikom odżywczym stanowi cenny wkład w codzienną dietę i ma większe właściwości prozdrowotne. Sprawdź, czemu warto zamienić pieczywo pszenne na orkiszowe i jakie są zalety orkiszu.

Chleb orkiszowy – dlaczego jest zdrowy?

Orkisz to odmiana pszenicy (z łac. Triticum spelta), której historia sięga czasów starożytnych. Uprawiany był na Bliskim Wschodzie, przez Izraelitów, German i Rzymian. Stanowił posiłek gladiatorów oraz zawodników igrzysk. W XII wieku rozpropagowała go przeorysza klasztoru Benedyktynów Hildegarda z Bingen, reformatorka Kościoła katolickiego i znana uzdrowicielka. Orkisz był w medycynie św. Hildegardy najistotniejszym środkiem odżywczym i zarazem leczniczym. Podkreślała ona między innymi takie prozdrowotne cechy tego zboża, jak wzmacnianie mięśni, wspomaganie ukrwienia oraz działanie natłuszczające i łagodzące. Twierdziła nawet, że ma ono właściwości poprawiające samopoczucie i „rozpogadzające duszę”.
W swoich teoriach św. Hildegarda miała racji. Orkisz jest bowiem zbożem bardzo zdrowym – jednym z trzech produktów w stu procentach przyswajalnych przez ludzki organizm, bogatym w mikro- i makroelementy, takie jak:

• mangan,
• fosfor,
• żelazo,
• cynk,
• wapń,
• selen.

Zawiera również witaminy: z grupy B – B3 (niacyna), B2 (ryboflawina), B6, B1 (tiamina) oraz witaminy E, A i C, białko, węglowodany złożone, fitosterole (obniżają poziom złego cholesterolu), błonnik pokarmowy (regulujący pracę układu trawiennego i zapewniający dłuższe uczucie sytości) oraz aminokwas znany pod nazwą tryptofan (ma wpływ na łagodzenie odczuwania stresu, reguluje pracę układu nerwowego).
Ziarna orkiszu charakteryzują się także odmienną budową cząsteczkową. Wyróżniają się inną kompozycją aminokwasów, z których dominują lizyna i metionina niewytwarzane przez organizm człowieka. Są to substancje niezbędne do prawidłowego rozwoju, a więc przydatne w diecie dzieci, młodzieży i kobiet w ciąży. Te dwa aminokwasy wpływają także na samopoczucie, przemianę materii, prawidłową gospodarkę hormonalną i zdrową kondycję włosów. Ich niedobór może z kolei powodować wiele nieprzyjemnych dolegliwości, w tym uczucie rozdrażnienia, spadek metabolizmu, senność, osłabienie odporności czy brak koncentracji. Oczywiście, można je dostarczać organizmowi za pomocą suplementacji, jednak spożywanie pieczywa orkiszowego będzie skuteczniejszą metodą, choćby ze względu na lepsze wchłanianie składników odżywczych z pożywienia niż z kapsułek syntetycznych.

Czym jeszcze zaskakuje orkisz? Jego regularne spożywanie może:

• uchronić organizm przed problemami z układem krążenia, w tym przed miażdżycą,
• wspomóc układ odpornościowy,
• ułatwić koncentrację.

Co istotne to prastare zboże zachowało swoją pierwotną formę. W odróżnieniu od swojej kuzynki, pszenicy, nie poddano go modyfikacjom genetycznym.

Chleb 100% Orkiszowy infografika

Pieczywo orkiszowe w diecie – komu jest zalecane?

Dzięki dużej zawartości błonnika orkisz sprawdza się jako uzupełnienie jadłospisu w przypadku osób prowadzących aktywny tryb życia i dbających o linię. Jedna kromka chleba to 56 kalorii, które z łatwością spalimy. Pieczywo orkiszowe jest polecane szczególnie w diecie redukcyjnej. W 100 gramach produktu znajduje się aż 4,1 gramów błonnika. Dzięki temu po spożyciu chleba orkiszowego organizm jest o wiele dłużej syty, niż to bywa w przypadku tradycyjnego pieczywa pszennego. Zmniejsza się dzięki temu chęć częstego sięgania po niezdrowe przekąski.

  • Czy pieczywo orkiszowe zawiera gluten?

Orkisz należy do tej samej rodziny, co popularna pszenica. Nie jest więc wolny od glutenu. Około 80% białek w mące orkiszowej to białka glutenowe, jednak występujące w innych proporcjach niż u pszenicy. Mimo to jest niewskazany w diecie osób chorujących  na celiakię czy nietolerancję glutenu.

Jakie pieczywo orkiszowe wybrać?

Do diety warto włączyć Chleb 100% Orkiszowy na naturalnym zakwasie, najlepiej z pełnego ziarna. Dzięki obecności pełnoziarnistej mąki zawiera on dużo błonnika i jest cennym źródłem białka w codziennej diecie. Warto sięgnąć też po Bułkę Orkiszową wzbogaconą o ziarna słonecznika, otręby pszenne i pestki dyni. Również zawiera cenny błonnik, a ponadto jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe.

Mąka orkiszowa może być też wspaniałym dodatkiem do innych wypieków np. ciast (np. Ciasto Orkiszowe z Wiśniami sezonowo dostępne w Piekarni Cukierni Putka).

Bułka orkiszowa - dlaczego warto?