Kochamy wypiekać

Dieta cukrzycowa. Co jeść przy cukrzycy?

Cukrzyca jest chorobą należącą do grupy chorób metabolicznych, wymagającą od osoby chorej stałego monitorowania poziomu glukozy we krwi. W przypadku cukrzycy typu 2 niezbędne jest stosowanie tak zwanej diety cukrzycowej.

Odpowiednia dieta dla osoby z cukrzycą powinna w 100% zaspokajać jej potrzeby żywieniowe, a także uwzględniać indeks glikemiczny najistotniejszych składników odżywczych w kolejnych posiłkach, w odniesieniu do aktualnych parametrów glukozowych.

Nie oznacza to jednak, że osoby z cukrzycą muszą rezygnować z jedzenia smakowitych potraw! Dieta chorych na cukrzycę może być pyszna i urozmaicona! Kluczem do prawidłowego żywienia w cukrzycy jest precyzyjne planowanie posiłków i komponowanie dań w oparciu o najwyższej jakości produkty.

Sprawdź, jakich zasad należy się trzymać projektując dietę w cukrzycy. Co jeść, a czego unikać? Podajemy Ci również przykładowy jadłospis, czyli pyszne propozycje na śniadanie, obiad i kolację, wśród których nie mogło zabraknąć wybranych produktów PUTKA!

chleb czystoziarnisty

Podstawowe założenia diety cukrzycowej

Celem diety cukrzycowej jest przede wszystkim utrzymywanie kontroli metabolicznej choroby. Jeżeli dodatkowo chory/a na cukrzycę ma nadwagę – dieta powinna być skonstruowana w taki sposób, by umożliwić mu skuteczną redukcję masy ciała, a następnie utrzymanie pożądanej wagi.

W przypadku osób z nadwagą lub otyłością, obniżenie wagi ciała tylko o 10% (zgodnie z normami dla wieku, płci czy poziomu aktywności fizycznej osoby z cukrzycą!) pozwala znacząco poprawić parametry chorobowe. Podnosi się tolerancja glukozy i zmniejsza insulinemia, obniżone zostają poziomy trójglicerydów i stężenie „złego” cholesterolu frakcji LDL, a podwyższone stężenie „dobrego” cholesterolu frakcji HDL.

Podstawą odpowiedzialnego komponowania posiłków w ramach diety cukrzycowej jest analiza poszczególnych produktów pod kątem zawartości węglowodanów i ich wpływu na stężenie glukozy we krwi w ciągu 2-3 godzin po spożyciu.

Oto najważniejsze zasady konstruowania diety, gdy chorujesz na cukrzycę!

  • Bazuj na produktach o niskim indeksie glikemicznym i z wysoką zawartością błonnika pokarmowego.
  • Unikaj produktów poddanych agresywnej obróbce termicznej i mechanicznej – rozgotowywanie czy nadmierne rozdrabnianie lub miksowanie produktów będzie podwyższało ich indeks glikemiczny.
  • Dodawaj do posiłków wysokiej jakości tłuszcze, które pozytywnie wpłyną na obniżenie tempa wchłaniania glukozy.
  • Zrezygnuj z popijania posiłków – Twój żołądek będzie dłużej trawił i wolniej się opróżniał.
  • Zadbaj o regularność posiłków i równomierne spożywanie produktów węglowodanowych.
  • Komponuj dietę cukrzycową dobierając produkty w taki sposób, by energia pożywienia pochodziła w maksymalnie 45% z węglowodanów, w 15%-20% z białek oraz w 30%-35% z tłuszczów.

Skuteczne leczenie cukrzycy typu 2 wymaga uważnego monitorowania poziomu glukozy we krwi oraz ścisłego przestrzegania zasad komponowania posiłków. Co może jeść cukrzyk? Co znajduje się na liście produktów przeciwwskazanych?

bułka z betaglukanem

Produkty wskazane na diecie cukrzycowej

Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie pacjentów z cukrzycą? Wybierając produkty spożywcze zwracaj uwagę na ich jakość, pochodzenie i świeżość. Skrupulatnie analizuj miejsce danego produktu w tabeli indeksu glikemicznego oraz jego parametry w kontekście glikemii i wpływu na poziom cukru we krwi.

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna w 100% zaspokajać dzienne zapotrzebowanie na wszystkie makro i mikroskładniki.

Węglowodany w diecie cukrzycowej powinny pochodzić przede wszystkim z pełnoziarnistego i razowego pieczywa, różnego rodzaju kasz, brązowego ryżu, pełnoziarnistego makaronu oraz płatków owsianych. Szczegółowe informacje o produktach zbożowych dla chorych na cukrzycę znajdziesz w naszym artykule o pieczywie dla diabetyków.

Sprawdź nasz wpis na temat: Chleb dla diabetyków – jakie pieczywo na diecie cukrzycowej?

Źródłem wysokiej jakości białka mogą być na przykład ryby oraz chude mięsa i wędliny (indyk, kurczak), a także nasiona roślin strączkowych, chudego nabiału i chudych przetworów mlecznych. Tłuszcze w diecie cukrzycowej powinny być dostarczane z olejów roślinnych bogatych w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, takich jak oliwa z oliwek, olej lniany czy olej rzepakowy.

Odpowiedzialność za dostarczenie Twojemu organizmowi odpowiedniej ilości witamin i minerałów ciąży na warzywach i owocach. Warzywa w diecie powinny pojawiać się przede wszystkim w postaci surowej. Spożycie owoców będących źródłem cukrów prostych należy najczęściej ograniczyć do około 200-300 gramów dziennie.

Produkty przeciwwskazane na diecie cukrzycowej

Do produktów zakazanych, których należy bezwzględnie unikać w diecie osób chorujących na cukrzycę, należą: alkohol, słodycze i różnego rodzaju wyroby cukiernicze, a także słodzone napoje gazowane, soki owocowe i nektary. Do minimum należy ograniczyć spożywanie produktów z białej mąki pszennej – chlebów i bułek, naleśników, kopytek czy pierogów.

Dieta cukrzycowa – przykładowy jadłospis

Aby pokazać Ci, że dieta przy cukrzycy może być różnorodna i smaczna, mamy dla Ciebie przykładowy jadłospis. Wielkość porcji oraz proporcje poszczególnych składników powinny być dopasowane do indywidualnych potrzeb oraz stanu zdrowia chorego. W skonstruowaniu odpowiednio dobranej diety pomoże Ci dietetyk.

To doskonały moment na pochwalenie się naszymi specjalnymi produktami, które wyróżniają się obniżonym indeksem glikemicznym i bezkonkurencyjnym smakiem!

Śniadanie

To najważniejszy posiłek dnia! Dlatego przygotuj go z najwyższą staranności oraz zjedz bez pośpiechu i ze smakiem. Podstawą Twojego śniadania może być przepyszna Bułka Beta. To pyszne pieczywo o niskim indeksi glikemicznym (IG 49), które wypiekamy dla Ciebie z mąki uzyskanej z zewnętrznych warstw ziaren owsa oraz wzbogacamy w beta-glukan. Ten rozpuszczalny błonnik pokarmowy dobrze wpływa na organizm – obniżając poziom cholesterolu, zmniejszając wchłanianie tłuszczów oraz wywołując uczucie sytości.

Bułkę możesz przekroić na pół i posmarować chudym twarożkiem, dodać plaster drobiowej wędliny, rukolę i kiełki. Z kanapką idealnie będą komponować się pomidorki koktajlowe!

sok metabolizm

II Śniadanie

Czas na drugie śniadanie? Co powiesz na szklankę pożywnego soku warzywno-owocowego? Możesz przygotować go samodzielnie sięgając po ulubione warzywa i wybrane owoce lub zdecydować się na jedną z naszych sokowych propozycji!

PUTKA przygotowała dla Ciebie rewelacyjne soki. Spróbuj wyjątkowego Soku Samo Zdrowie (świeżo wyciśniętego z jabłek, selera naciowego i jarmużu), zachwyć się smakiem Soku Metabolizm (świeżo wyciśniętego z marchwi i gruszek, z dodatkiem mielonego siemienia lnianego) lub daj się uwieść klasyce Soku Marchwiowego z prostym, w 100% marchewkowym smakiem.

Obiad

Czas na drugi z trzech głównych posiłków! Obiad najczęściej zjadamy na ciepło i komponujemy z pełnym zaangażowaniem. Co powiesz na pieczonego łososia z czosnkiem i cytryną, w towarzystwie sezonowych warzyw oraz pożywnej komosy ryżowej? Możesz również spróbować pieczonego indyka na zimno, podanego na świeżej sałacie, z ogórkami i pomidorami oraz kuskusem.

Podwieczorek

Podwieczorek to przysłowiowe małe co nieco, czyli niewielki posiłek, który zaspokoi głód w porze między obiadem a kolacją. W tej kategorii doskonale odnajdą się rewelacyjne chłodniki PUTKA!

W aktualnej ofercie mamy dla Ciebie orzeźwiający Chłodnik z Ogórków, przygotowany na bazie maślanki i jogurtu naturalnego, z dodatkiem wyrazistych w smaku kopru i szczypiorku oraz pysznych młodych ziemniaczków. Spróbuj również klasycznego Chłodnika z Botwiny, przygotowanego na kefirze i jogurcie naturalnym, z dodatkiem chrupiących warzyw i jajka na twardo, doprawionego do smaku specjalnie wyselekcjonowanymi, aromatycznymi ziołami.

sałatka z kurczakiem

Kolacja

Dzień dobiega końca? Czas na kolację! Możesz samodzielnie przygotować lekką sałatkę z tuńczykiem i jajkiem oraz dowolnymi dodatkami – sałatą, ziarnami, orzechami i ulubionym dressingiem lub sałatkę z kurczakiem.

Smak sałatki idealnie podbije Chleb Czystoziarnisty Whole&Pure. To produkt skomponowany w oparciu o aż dziewięć starannie wyselekcjonowanych ziaren. Każda kromka jest pełna płatków owsianych i sojowych, ziaren żyta i orkiszu, kiełków żyta, pestek dyni oraz nasion lnu, słonecznika i sezamu. Brzmi pysznie? I dokładnie tak smakuje!

Pssst! Jeśli nie masz czasu, sił i chęci… PUTKA ma dla Ciebie gotową Sałatkę Włoską z Kuczakiem, która pozwoli Ci zjeść sycącą kolację bez wysiłku!