Kochamy wypiekać

2019 Views

Dieta przy cukrzycy ciążowej – co jeść?

Na czym polega dieta cukrzycowa w ciąży? Co wolno jeść przy cukrzycy ciążowej? Jaki chleb i bułki można jeść bezpiecznie?

Dieta cukrzycowa w ciąży – co jeść, a czego unikać?

Cukrzyca zdiagnozowana podczas ciąży oznacza dla kobiety pewne wyrzeczenia i konieczność przestrzegania restrykcyjnych wytycznych w zakresie komponowania i przygotowywania posiłków. Cukrzycy ciążowej nie wolno lekceważyć, w większości przypadków jednak nie wymaga ona poważnego leczenia farmakologicznego, a ustabilizowanie stanu zdrowia mamy i rozwijającego się płodu można uzyskać, stosując się do kilku prostych zaleceń żywieniowych. Szczegóły diety przyszła mama powinna omówić ze swoim lekarzem.

 

Dieta przy cukrzycy ciążowej – podstawowe zasady

Powodem zachorowania na cukrzycę ciążową są zmiany hormonalne zachodzące w ciele kobiety podczas ciąży. W wyniku rozregulowania gospodarki węglowodanowej dochodzi wówczas do zaburzeń poziomu glukozy we krwi – jest to hiperglikemia. Aby go wyrównać, młoda mama powinna wprowadzić odpowiednie modyfikacje w swoim codziennym jadłospisie. Właściwie skomponowana dieta powinna być urozmaicona i zbilansowana oraz bazować na produktach o niskim indeksie glikemicznym, by zapewnić jej zdrowie, a dziecku – prawidłowy rozwój.

Posiłki powinny być zbilansowane pod względem kaloryczności, ale też właściwych proporcji makroskładników, witamin i składników mineralnych. Zarówno odpowiedni dobór dań, jak i regularność posiłków mają bezpośredni wpływ na utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Przyszłe mamy powinny zadbać o to, by przyjmować posiłki w stałych porach. Najlepiej rozłożyć je na 5-6 porcji spożywanych w 2-3 godzinnych odstępach czasowych, gdzie posiłki główne, czyli śniadanie, obiad i kolacja, przeplatane są mniejszymi przekąskami. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest kwestią indywidualną, która zależy od wielu czynników, takich jak wiek, masa ciała czy wzrost, dlatego zalecaną dla siebie liczbę spożywanych kalorii warto skonsultować z diabetologiem.

Ze względu na charakterystykę przebiegu choroby przyszła mama nie powinna omijać żadnego posiłku – w przypadku wystąpienia przykrych dolegliwości, takich jak mdłości, zamiast rezygnować z jedzenia lepiej zmniejszyć porcję. Bardzo ważny jest ostatni posiłek, spożywany około pół godziny przed pójściem spać. Może to być na przykład kanapka na bazie Chleba Pełnoziarnistego o niskim indeksie glikemicznym (IG 38,3). Taka przekąska uchroni ciężarną przed wahaniami poziomu glukozy i nagłym spadkiem cukru podczas snu.

Jakie pieczywo jest najzdrowsze? Na drożdżach czy na zakwasie? Sprawdź>>

 

Produkty bogate w węglowodany złożone

Podstawą diety cukrzycowej są węglowodany, które powinny pokrywać 50-55% zapotrzebowania kalorycznego ciężarnej. Węglowodany dzielą się na proste i złożone – znacznie lepszym wyborem będą te drugie, które są wolniej trawione w organizmie, dzięki czemu po posiłku nie dochodzi do szybkiego wzrostu glikemii. Węglowodany złożone znajdziemy w pieczywie pełnoziarnistym, a także w produktach zbożowych z pełnego przemiału, takich jak brązowy ryż czy tak zwane „grube kasze” (np. kasza jaglana, gryczana, pęczak). Produkty zawierające węglowodany złożone powinny wchodzić w skład każdego posiłku. Sięgając po pieczywo, warto wybrać takie, które polecane jest osobom z cukrzycą, np. Chleb ProBody (IG 33,5), Czystoziarnisty Whole&Pure (IG 21,3), Chleb Pełnoziarnisty (IG 38,3) czy Chleb Razowy. Przyszłe mamy, które zmagają się z cukrzycą ciążową, nie muszą również całkowicie rezygnować z pysznych, świeżych bułek na śniadanie. Piekarnie Cukiernie Putka oferują opatentowaną Bułkę Beta (IG 49) z dodatkiem beta-glukanów pochodzących z owsa, które obniżają indeks glikemiczny spożywanego pokarmu. Beta-glukany to składnik rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego, który ma potwierdzone działanie lecznicze, dzięki czemu nosi miano żywności funkcjonalnej.

Znajdujące się w kolorowych napojach, słodyczach czy białym pieczywie cukry proste powodują wahania poziomu cukru, dlatego najlepiej wykluczyć je z diety na rzecz zdrowszych odpowiedników. Jadłospis przyszłej mamy powinien obfitować w produkty o dużej gęstości odżywczej.

 

W diecie cukrzycowej istotne jest nie tylko to, co i jak często jemy, ale również w jaki sposób przygotowujemy posiłki. Na czarnej liście znajduje się smażenie, które powinniśmy odłożyć na rzecz gotowania, pieczenia lub duszenia potraw. Dobór odpowiedniej techniki obróbki termicznej wiąże się nie tylko z obniżeniem zawartości tłuszczu w przygotowanym posiłku. Długość gotowania, tak samo jak stopień rozdrobnienia, podnosi indeks glikemiczny gotowego produktu.

Indeks glikemiczny – co to jest?

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który określa, jak szybko wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danego posiłku. Dobre dla naszego zdrowia są produkty o niskim indeksie glikemicznym, które powoli uwalniają glukozę, dzięki czemu jej stężenie przez długi czas utrzymuje się na niewielkim poziomie. Wśród nich znajdziemy wiele rodzajów warzyw, które ciężarne mogą bez obaw spożywać w dużych ilościach, oraz produkty pełnoziarniste, bogate w złożone węglowodany, takie jak chleb z mąki razowej lub żytniej. Kupując pieczywo, powinniśmy zwrócić uwagę na skład – im krótszy, tym lepszy. Podobnie w przypadku makaronu, najlepszy będzie pełnoziarnisty, który jest lepszym wyborem niż pszenny.

Wymiennik węglowodanowy – co to jest?

Istotną informacją przy wyborze odpowiednich składników diety jest również wskaźnik nazywany wymiennikiem węglowodanowym. Ułatwia on obliczenie zawartości węglowodanów w diecie. 1 wymiennik węglowodanowy oznacza 10 gramów węglowodanów przyswajalnych. W okresie ciąży dobowa ilość WW nie powinna przekraczać 21 jednostek, rozłożonych na wszystkie posiłki w ciągu dnia. Piekarnie Cukiernie Putka podają na swojej stronie www.putka.pl wartość WW dla każdego produktu.

Dowiedz się więcej o pieczywie, jakie jest zalecane na diecie cukrzycowej>>