Kochamy wypiekać

2033 Views

Pieczywo na diecie odchudzającej

Czy da się żyć bez chleba? Da się – tylko co to za życie? Świeże, chrupiące pieczywo jest nie tylko przepyszne, ale również stanowi ważne źródło błonnika. Dlatego nawet osoby, które do przyszłego sezonu letniego obiecały sobie pozbyć się oponki wokół brzucha nie powinny odstawiać kanapek. Tajemnicą sukcesu jest stosowanie się do kilku zasad pozwalających schudnąć, w tym wybór odpowiedniego rodzaju pieczywa. Jaki chleb jeść na diecie?

Węglowodany w diecie – co i jak jeść, żeby schudnąć?

Węglowodany nazywane są też cukrami, a te dzielimy na proste i złożone. Te pierwsze to przede wszystkim glukoza, sacharoza (biały cukier) i fruktoza (zawarta w owocach), najważniejsze węglowodany złożone zaś to skrobia, glikogen i celuloza. Czy powinniśmy ich bezwzględnie unikać w codziennym menu? W żadnym wypadku – są one ważnym źródłem energii, przede wszystkim dla naszego mózgu. Dlatego, chcąc schudnąć, nie powinniśmy wyrzucać ich z naszej diety. Wystarczy wybierać je rozsądnie, spośród produktów mających wysoką wartość spożywczą.

Czego najlepiej unikać? Przede wszystkim słodyczy, zawierających w dużej ilości cukry proste. Źródłem potrzebnych nam i zdrowych węglowodanów złożonych mogą być warzywa strączkowe (groch, fasola, soczewica), surowe warzywa i niewielkie ilości owoców, ale też pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak grube kasze czy pieczywo razowe. Dodatkowo zawierają one również błonnik, który wprawdzie nie ulega trawieniu, ale reguluje procesy wypróżniania i zwiększa uczucie sytości, dzięki czemu jemy mniej.

Jakie pieczywo jeść, aby schudnąć?

Jakie pieczywo na diecie?

Na diecie odchudzającej absolutnie nie powinno się unikać pieczywa. Produkty zbożowe w piramidzie zdrowego żywienia są ważnym elementem prawidłowego jadłospisu. Chleb poprawia trawienie, wpływa też na polepszenie pamięci i koncentracji oraz zawiera wiele witamin i składników mineralnych, może też zapobiegać nowotworom i zwiększać naszą odporność. Nie oznacza to jednak, że możemy bez obaw spożywać dowolne ilości bułek, a i tak uda nam się schudnąć. Utracie masy ciała sprzyja przede wszystkim dobór odpowiedniego pieczywa, a także jego ilości.

Wybieraj ciemne pieczywo

Zamiast chleba z białej mąki lepiej wybrać pieczywo razowe. Jest ono wytwarzane z mąki, z której nie usuwa się zewnętrznych części ziaren. To właśnie w nich ukrytych jest mnóstwo cennych wartości odżywczych, polifenoli, lignanów czy kwasu fitynowego. Pieczywo razowe dobrze jest jednak spożywać wymiennie z innym jego rodzajem – w dużych ilościach zawarte w razowcu fityniany mogą utrudniać trawienie. I uwaga – ciemny kolor chleba nie zawsze oznacza, że jest on zdrowszy. Zawsze warto spojrzeć na skład pieczywa, aby nie okazało się, że kupujemy chleb z białej mąki, jedynie zabarwiony na ciemno.

Postaw na pieczywo żytnie, orkiszowe, mieszane

Zamiast pszennych bułek czy chleba wybierzmy żytnie, owsiane czy orkiszowe albo mieszane. Mają one wiele cennych właściwości i ze względu na większą zawartość błonnika sycą na dłużej, dzięki czemu spożywasz mniej.

Chleb na zakwasie vs chleb wypiekany z dodatkiem drożdży

Pieczywo na zakwasie jest bardziej treściwe od wypiekanego z dodatkiem drożdży. Chociaż to drugie kusi nas miękką fakturą i przyjemnym aromatem, żytni chleb na zakwasie (chociaż można go przyrządzić również z innego rodzaju mąki) jest ważnym elementem zdrowej diety odchudzającej. Wspomaga on trawienie i zapobiega zaparciom.

Pieczywo a energia

Aby schudnąć, musimy zacząć dostarczać organizmowi mniej energii niż spalamy. To dlatego odchudzanie bywa tak trudne, jeśli oprócz zawartości talerza nie zmienimy również codziennych nawyków. Spacer z domu do samochodu to za mało, by móc pochwalić się regularną aktywnością fizyczną. Z drugiej jednak strony, nawet najcięższe i najbardziej regularne ćwiczenia nie będą miały sensu, gdy nasza dieta będzie się składała z ogromnych ilości niezdrowego, tuczącego jedzenia.

Aby schudnąć, musisz pamiętać o:

  • regularnej aktywności (sport),
  • regularnym piciu wody,
  • regularnych posiłkach (lepiej jeść częściej mniejsze posiłki niż odwrotnie),
  • jedzeniu posiłków bogatych w witaminy i składniki mineralne, a nie w tzw. puste kalorie.

Aby obliczyć optymalną dla ciebie dzienną liczbę kalorii pozwalającą ci schudnąć w wyznaczonym czasie, możesz skorzystać z jednego z internetowych kalkulatorów kalorii lub mobilnych aplikacji wspomagających odchudzanie. Nic jednak nie zastąpi wizyty u doświadczonego dietetyka, który weźmie pod uwagę wszystkie możliwe czynniki wpływające na twój proces odchudzania i dopasuje specjalnie dla ciebie indywidualny plan.

Jak obliczyć kalorie przy wyborze odpowiedniego rodzaju pieczywa? Wybierz w piekarni Putka chleby i bułki o składzie skomponowanym z myślą o potrzebach osób odchudzających się:

Jakie pieczywo jeść, żeby schudnąć

 

Bułka fukcjonalna z beta-glukanem

Bułka BETA (IG 49), oprócz tego, że jest smaczna i chrupiąca, jest również funkcjonalna, prozdrowotna. Jest to bułka biała, pszenno-owsiana, o łącznej zawartości błonników powyżej 6%, czyli wyższej od większości pieczyw ciemnych. Szczególnie cenną substancją jest beta-glukan, błonnik rozpuszczalny ulokowany w zewnętrznej warstwie ziarniaka owsa. Beta-glukan powleka i wnika w śluzówkę jelit, zachowuje się jak płynny opatrunek, a jednocześnie spowalnia i blokuje procesy wchłaniania. Nie ulegające trawieniu beta-glukany tworzą w żołądku i świetle jelita cienkiego śluzowatą warstwę ochronną opóźniającą rozkład skrobi, a tym samym wchłanianie glukozy. Dzięki tej właściwości przyczyniają się do zachowania przez dłuższy czas uczucia sytości oraz chronią błonę śluzową jelita przed podrażnieniami i mogą zmniejszać ilość infekcji bakteryjnych. Beta-glukan utrudnia też syntezę i przyswajanie cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, zmniejsza ilość przyswojonej glukozy. Obniża energetyczność oraz indeks glikemiczny posiłku.